2012-05-15

MP har tappat initiativet i miljöpolitiken

Idag svarar jag och finansborgarrådet Sten Nordin på en tidigare replik från miljöpartiets Daniel Hellden på DN:s stockholmsdebatt. Artikeln handlar om cykelmiljarden och andra satsningar Stockholms stad gör på cykling. Just nu händer mycket på cykelområdet och vi har mycket att göra framöver också! Ur artikeln:

"Sedan Daniel Helldén tog över Miljöpartiet i höstas har det varit väldigt tyst från stadens tredje största parti. Men när Helldén nu tar bladet från munnen har han ingenting nytt att komma med. Alla åtgärder som Helldén räknar upp återfinns redan i ett eller annat sammanhang i stadens budget, vilket märkligt nog inte är fallet för Miljöpartiets egen budget."
- - -
Läs även andra bloggares åsikter om , , ,

5 kommentarer:

Anonym sa...

Det som stod i Södermalmsnytt om att cyklarna ska bort från Götgatsbacken. Hur ställer du dig till det? Verkar vansinnigt och en icke fungerande lösning om du frågar mig eftersom många också cyklar till butikerna där.

Snacket blir väl så här: Hur många omvägar för cyklister kan man bygga för en miljard? Fråga Trafikkontoret.

I vilket fall som helst, Stockholm blir ingen cykelstad av varken Köpenhamns, Amsterdams eller ens Malmös kaliber om det genomförs sådant för cykelpengar.

Jeppe sa...

I københavn er vi alligevel kommet godt efter det og har cykelstier overalt nu. Det kan også ske i Stockholm.

Line sa...

Det er alligevel et friskt pust

Bob sa...

Just nu satsar t ex Sollentuna på cykelbanor, eller rättare sagt på oanvändbara kombinerade cykel- och gångbanor. dessa lägger man på breddade trottoarer parallellt med de stora genomfartsvägarna. Allt för att tvinga cyklisterna bort från vägarna. Det är nämligen så, att om inte herr Ankersjö och andra politiker har förstått det, att det är förbjudet att cykla på vägen om det finns en cykelbana eller kombinerad cykel- och gångbana vd sidan av vägen.

Om nu ni politiker menar allvar med att ni vill ha ett ökat cyklande så är den första saken ni skall göra att ändra lagen så att det blir tillåtet att cykla på vägen även om det finns cykel- eller kombinerad cykel- och gångbana.

Ställ också krav på väghållaren så att trafikljus reagerar på cyklar och mopeder. Det gäller både vägar och cykelbanor. Att man som cyklist skall behöva stanna och trycka på en knapp för att få grönt ljus är ohållbart. Man skulle till och med kunna tänka sig att det är grönt ljus för cykelöverfarten och att trafikljuset får reagera för bilen. Detta i de fall man inte orkar att se till att det finns sensorer för cyklarna på cykelbanan. Det är heltokigt att man skall behöva stanna och vänta på för att få grönt ljus, vid cykelöverfarten, när det inte finns korsande trafik.

Märk ut magnetslingornas placering i vägbanan så att vi som ialla fall har läst fysik och teoretisk elektroteknik, kan hitta hörnorna på dessa slingor. Det är nämligen så att där kan man få mest påverkan på sensorn.

Nu har man för många sköna miljoner förändrat pendlarstråket vid Riddarhuset och Tegelbacken men kaoset kvarstår. Man tar ju inte tag i de grundläggande problemen, att ytan för cyklisterna är för liten jämfört med antalet. Åtgärderna är en liten punktinsats, en s-kurva har försvunnit och en marginell breddning på ett par decimeter har utförts. Jag kallar det "alibi-satsning". Det är nästan 10 000 cyklister som passerar detta stråk dagligen, hur många som passerar Skeppsbron vet jag inte. Vi har en en bredd på 1 meter (1m) att vistas på. Bilarna so passerar samma sträcka har två parallella körfält. Jag vågar påstå att det är fler cyklister än bilar som kör förbi Gamla Stans T-bana och Riddarhuset. Gör en ordentlig cykelväg, en cykelväg som tar ett helt körfält i anspråk och låt "promenacyklisterna" ha kvar den gamla cykelbanan förbi Riddarhuset.

Angående Stadsgårdskajen så är den också livsfarlig. Nu har man gjort ett promenadstråk förbi Fotografiska och Birkaterminalen till Slussen men man har kvar promenadstråket i cykelbanan. Gör ialla fall om denna sträcka till en enbart cykelbana så kan många olyckor förhindras. Gångarna behöver väl inte två parallella promenadvägar denna sträcka?

Jag är snart 50 år och överviktig och efter några månaders pendling orkar jag hålla 30 km/h i snitt på min pendlarsträcka mellan Upplands Väsby och Hammarby Sjöstad, inklusive alla trafikljus, som jag stannar vid vid rött. Mitt lagbrott består i att jag vissa sträckor kör i vägbanan istället för på de oanvändbara cykel- och cykel- och gångbanorna.

Morten Justesen sa...

Sandelig også på tide

Mvh.