2011-08-31

Dagen då Centerpartiet återföddes

Jag har sällan känt en sådan stolthet och självsäkerhet i Centerpartiet som jag känner idag när jag pratar med partivänner från hela Sverige. Efter en process som präglats av en öppenhet som tidigare inte skådats i svensk politik har valberedningen föreslagit att Annie Lööf ska bli partiets nya ledare på stämman i Åre 22-25 september.

Annie Lööf beskrivs av många som ett "politiskt underbarn" men jag skulle nog snarare säga att hon är sällsynt smart, har ett stort hjärta och ett mycket gott omdöme. Hon är också ambitiös, vilket bland annat uttryckte sig i att hon bara för någon dag sedan blev klar med sin jur kand, mitt i allt tumult.

Annie har ett starkt stöd från oss i Stockholm. Stockholmsväljarna vill se mer av det nya frihetliga och miljöinriktade Centerpartiet. Jag tror att Annie, tillsammans med oss i Stockholmscentern kan ge inte minst Miljöpartiet en hård match om storstadsväljarna.

Valberedningen föreslår dessutom ett verkställande utskott som präglas av förnyelse och bra, hungriga och kompetenta personer. De båda partiledarkandidaterna Anders W Jonsson och Anna-Karin Hatt blir i förslaget förste och andre vice partiordförande. Dessutom föreslås Lena Ek och Marie-Louise "Millis" Wernersson ingå i utskottet. De båda är välmeriterade och har lång erfarenhet av att leda organisationer och kommunicera politik. Ek som fd ordförande i kvinnoförbundet och partiledarkandidat när Maud Olofsson valdes. Nu senast har hon utmärkt sig som EU-parlamentariker där hon drivit frihetliga frågor, bland annat integritetsfrågor, och miljöfrågor. Lena Ek var starkt pådrivande för att få igenom REACH i parlamentet. Millis arbetar jag med i partiets kommunala sektion som hon leder. Som kommunalråd i Falkenberg är hon en van förhandlare och nätverkare.

Hälften av partistyrelsen byts ut. Särskilt glad är jag över att stockholmarna Fredrick Federley och Abir Alsahlani föreslås väljas in. De är två av partiets mest framträdande riksdagsledamöter som definitivt hör hemma i partiets ledning. Efter våra valframgångar i Stockholm 2006 och 2010 vet jag att Stockholm har mycket att bidra med i Centerpartiet och då är det viktigt att vi också har en stark representation. Ett stort varm grattis till er - Fredrick och Abir :-)
- - -
Bloggat: Mikael Andersson, Magnus Andersson, Johan Hedin, DHE
- - -
Läs även andra bloggares åsikter om , ,

2 kommentarer:

ANNM sa...

FRA-Annie som partiledare, FRA-Fredrick i styrelsen. Snacka om ett svek som lönade sig.

Tony Kollberg sa...

Jag är inte helt säker på att Centern kommer vara ett mittenparti framöver efter vad jag hört Annie Lööf säga. Det känns som C kommer placera sig till höger om M i en hel del frågor.

Vi får väl se vad som händer. Själv så tycker jag Maud Olofsson har gjort bra ifrån sig.

Själv tror jag Centern skulle vinna mer på att hoppa ur alliansen och förespråka en mittallians mellan MP, C och KD men sammarbeta med M, FP och S

Jag hoppas C kan plocka lite väljare från M så det blir bättre balans i alliansen och mer grön politik, just nu tycker jag det inte är så mycke som skiljer mellan C och M.

Om C börjar prata miljöpolitik på allvar igen så tror jag många miljöintresserade börjar blicka på C igen.

Jag tycker att C har börjat vakna och lyfter fram vissa miljörelaterade frågor igen steg för steg.

Det som är mest trist för alla politiker är att alla visioner alla har går nästan upp i rök pga politiker får ägna 98% av all tid att sanera och hantera finanskriser, och är det inte finanskris så går resterande tid till käbbel :(