2010-08-31

Stockholm behöver mer tunnelbana

Idag skriver jag och Gustav Andersson på DN Stockholmsdebatt om att Stockholms tunnelbana inte är att betrakta som färdigbyggd. När regionen växer med en halv miljon invånare på tjugo år och när vi är så överens om att bygga en tät stad - då finns bara ett kollektivfärdmedel som möter upp kraven. Tunnelbanan.

Vi riktar in oss på vad som komma skall efter Cederschiöldöverenskommelsen. Åren går fort och vi måste börja planera för nästa steg i Stockholms infrastrukturutveckling. Trafiksituationen innebär dessutom att vi sannolikt kommer att bli tvungna att höja trängselavgifterna samtidigt som det blir billigare att åka miljöbil i trängselavgiftssystemet. Där finns en möjlighet till finansiering av tidigarelagda, ytterligare satsningar på kollektivtrafik.
- - -
Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , , ,

9 kommentarer:

Marcus sa...

Jag kan inte annat än hålla med, och det är naturligtvis positivt att det är fler som inser det. Ser ni dock inte ett trovärdighetsproblem i att försöka få igenom detta i en allians med Sten Nordin i spetsen och med (M)-märkta tunnelbanemotståndaren Christer Wennerholm i SL:s styrelse? Sanningen är ju att det aldrig kommer att bli någon tunnelbanan med er allians, trots att det sannolikt bara är moderaterna som är emot. Det här känns tyvärr som röstfiske för att täcka upp en blind fläck i alliansarbetet - kollektivtrafiken. Att ni slår er för bröstet över Citybanan är pinsamt när Reinfeldts första åtgärd som statsminister var att försöka lägga ner projektet. Det går inte att sitta i alliansen och ha någon trovärdighet i spår-frågor vare sig det gäller tunnelbana, järnvägsspår eller höghastighetsbanor tyvärr. Samtidigs så är fråga för viktig långsiktigt för att användas som ett slagträ. Om ni menar allvar, föreslå en blocköverskridande överenskommelse med de partier som vill ha mer tunnelbana. Så kan ni kanske få upp lite kredibilitet i frågan, och vi stockholmare kan få en vettig, väl fungerande och robust kollektivtrafik.

Lisa sa...

"När regionen växer med en halv miljon invånare på tjugo år och när vi är så överens om att bygga en tät stad - då finns bara ett kollektivfärdmedel som möter upp kraven. Tunnelbanan."

Och ändå så tycker du att Förbifarten är en bra idé? En grön infrastruktur kan ha många betydelser, för (C) verkar det betyda att ett körfält på motorvägen är grönmålat.

Tony Kollberg sa...

Bravo, T-banan måste byggas ut i takt med staden, men även vägar, det måste vara både och, annars korkar det igen.

Tycker även trådbussar vore en ide att satsa på.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Tr%C3%A5dbussar

Det är ju en slag hybrid mellan spårvagn och buss, men måste vara lättare att installera än spårvägar.

Raymond Svensson sa...

Och en växande region behöver snabba förbindelser mellan de regionala stadskärnorna. Så vi på Södertörn behöver en snabbspårväg som binder samman t.ex. Handen med Flemingsberg och sedan går vidare.

Anonym sa...

Tack för en mycket bra artikel i DN. Glad att Centern sätter ned foten i denna fråga så att inte S kan ta hela utrymmet. Naturligtvis måste även T-banan byggas ut och Wennerholm lär väl inte sitta i all evighet...Hoppas att ni också står upp för denna linje (och övertygar mitt eget parti, FP) när beslutet ska fattas om Karolinska. Blocköverskridande överenskommelser behövs för den långsiktiga planeringen av denna typ av projekt, jfm Citybanan. /Micke

Viktor Tullgren sa...

Ja mer tunnelbana behövs tycker dessutom det behövs mer blocköverskridande uppgörelser så att sådant faktiskt blir av. Önskar bara att även Moderaterna skulle se ljuset men tyvärr är de ju inte intresserade. Nåja vi får hoppas på rödgrön vinst i stockholm.

perankersjo sa...

@Viktor - tack för att du tittade in!

Dock ska man nog inte hoppas på rödgrön vinst om man vill ha infrastruktursatsningar i Stockholm. De rödgröna är inte överens om speciellt mycket. S skrev på Cederschiöldöverenskommelsens priolista medan V och MP vägrade. S säger nej till spårväg City medan MP och V säger ja. V vill förbjuda alla bilar i innerstan. S vill ha Förbifarten - MP och V säger nej.

Och på toppen av detta: en folkomröstning om hela klabbet. Tala om att köpa grisen i säcken!

Daniel Söderberg sa...

Hej! Vill du skriva nått på din blogg om Eco Now och kanske besöka vår mässa nu till helgen? Jag har fribiljett om du vill ha.

Mvh

Anonym sa...

Först t-bana.

Sedan Förbifart, när biltillverkarna har visat att de klarar miljömålen. Allt annat är att förneka växthuseffekten.