2010-07-18

Topplistan enligt Ankersjö vecka 28-2010

Veckans snackisar i min värld handlar inte om Spaniens VM-vinst, bläckfisken Paul, helgens åskväder, Peter Siepens badbrallor eller ett firande av kronprinsessans födelsedag i dennas frånvaro. Utan om följande:

5. Bakslag för sociala medier. Brit Stakston, guru inom sociala medier, betecknade Almedalsveckan som en flopp när det gäller de politiska partierna och sociala medier. Nu vet jag att det handlar om mer än så men vi var många som var oerhört frustrerade över den dåliga tillgången till mobilsurf i Visby under Almedalsveckan. Om det berodde på att antalet live-TV-sändningar slog rekord, att Telia satsade på sina 4G-spots eller något annat får vara osagt. Stakstons synpunkter handlar emellertid om partiernas brist på strategi, att man är långt ifrån visionen om Politik 2.0. Jag tror att hon har en poäng och tror mig veta vad det beror på. Partierna har inte ambitionen att revolutionera modern kommunikation. De har helt enkelt ambitionen att vinna valet. Jag menar inte att det är två skilda saker men det handlar om huruvida man ser saker på lång eller kort sikt. Och, vilket är trist, om brist på övertygelse när det gäller sociala medier.

4. Miljöpartiets lösning på godstransporter i Stockholm. I Almedalen fick vi höra att köpcentrum inte får byggas utanför staden. I veckan fick vi höra hur Miljöpartiets lösning för transporter av alla de varor som måste in i innerstadens butiker ska lösas när de stoppat Förbifart Stockholm och andra vägprojekt. Godset ska gå på tunnelbanan. Japp, det är precis lika dumt som det låter.

3. Mobilprat och SMS vid ratten. Infrastrukturminister Åsa Torstensson (C) sa i veckan nej till lag mot sms:ande samtidigt som man kör bil. Det var bra. Nej, sms:ande vid ratten är inte bra, där har Motormännen rätt, men vi kan inte ha lagar som inte kan användas i praktiken. Jag skulle gärna se att exempelvis Motormännen startar en informationskampanj mot mobilprat och sms:ande när man kör bil. En medpassagerare som säger till föraren att lägga på är hundra gånger mer effektiv påverkan än en tandlös lag.

2. Kristdemokraterna och Pride. Göran Hägglund som blev utbuad på förra årets Pride, tackade i år nej till medverkan i den stora partiledardebatten på Pride. Trist men fullt förståeligt. Samtidigt är Kristdemokraterna med i programmet med ett seminarium för första gången, det tycker jag förtjänar uppskattning.

1. Mona Sahlins förtroendekris fortsätter. Facit efter både Almedalsveckan och den så kallade Littorinaffären är att Reinfeldts förtroende som statsministerkandidat enligt SKOP ligger fast medan Mona Sahlins förtroende sänkts ytterligare. Reinfeldt har till och med stärkt sitt förtroende hos de rödgröna väljarna under perioden. Den kommande veckan kommer sannolikt att innebära krismöten och förkortade semestrar på Sveavägen 68 och på Aftonbladets ledarredaktion. Klein & Co kan ju exempelvis fundera lite på det där med smutskastningskampanjer och deras effektivitet...
- - -
Kolla Politometern och Intressant. Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , ,

3 kommentarer:

LG Wallmark sa...

Hej, jag läste dina rader om mobilsurf i Visby under Almedalsveckan. Jag skrev ett inlägg om detta här: http://blogg.telia.se/battreaffarer/2010/07/13/almedalen-och-sjalvrannsakan/

Skön sommar,

LG Wallmark
TeliaSonera

Anonym sa...

Hej.

Har inte de flesta länder i Europa förbud mot att sms:a vid bilkörning?

I England för man inte ringa med mobilen när man kör. Än mindre texta. En orsak är ju ganska uppenbar för mig (men kanske inte för dig). Få klarar t. ex. av att hålla i en telefonlur och samtidigt använda blinkers.

PS: Senast igår var jag tvungen att gira ut i vägrenen. Detta då en man kom körandes i mitten av gatan, talandes i mobil, och svängandes runt ett gathörn. Det ledde inte till någon olycka denna gång. Men jag tycker faktiskt inte om att få hjärtat i halsgropen varje gång jag är ute i trafiken. Jag förstår att vi har olika åsikter om detta. Men jag tror att det är ganska många fler än jag som vill att våra politiker ska våga sätta upp regler som stärker skötsamma människors trafiksäkerhet.

Bengt O. Karlsson sa...

Här är en trackback till ett inlägg om dina senaste aktiviteter:
En centerextremist