2010-07-14

Läge att lyssna på Djurgården om ny arena

Djurgården tar nya tag i frågan om en ny arena för fotbollen. Det var inte bara jag och Centerpartiet som blev förvånade när förra ledningen i klubben lade ner planerna på att modifiera Stadion. Tyvärr verkar det gå lite troll i frågan om Djurgårdens arenabehov. Nu kör man vidare på spåret med Östermalms IP och säger sig ha fått ett halvt godkännande från Djurgårdsförvaltningen (dvs Kungen som äger marken). Man talar också om att gräva ner en stor del av arenan för att klara de höga kraven som gäller i området i och kring Nationalstadsparken.
Eftersom jag ännu inte sett förslaget annat än i tidningen har jag svårt att uttala mig om det men jag är ju som alla vet i grunden positiv och tycker definitivt att det är läge att lyssna på Djurgården och vad de har att säga i denna sak. Det ser spännande ut!
- - -
Illustrationer: Djurgården Fotboll
- - -
Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , ,

22 kommentarer:

Anonym sa...

Stockholms stadion är en underbar arena men K-märkning och orealistiska krav från FIFA gör att den drömmen aldrig kommer att bli sann. DIF får nu chansen att starta ett fantastiskt miljövänligt alternativ för breddidrotten på Östermalm, arenan och de fantastiska möjligheter som DIF presenterar kommer att utveckla området kring Östermalm till det ledande området(i hela Stockholm) när det kommer till sportaktiviteter för alla! Östermalm kommer bli ett mecka för alla sportintresserade Stockholmare! Och bara för att kommer det bli ett mecka för miljövänner! Arenan kommer att bli den mest miljövänligaste arenan i världen, bara det kommer att locka människor från alla delar av världen! Folk åker till Nou Camp och betalar för att se den, världens mest miljövänliga arena kommer att locka turister även när den står TOM! Kämpa nu politiker för att detta ska bli en verklighet!

Anonym sa...

Instämmer fullständigt!

Självklart ska man lyssna på DIF som har tagit fram en mycket bra plan för sitt arenaprojekt där man finansierar hela bygget själva, där arenan blir helt miljövänlig och där man har tagit i beaktande breddidrottens behov.

Allt DIF kräver av politikerna är lite mark så se till att ge dem detta nu! Allt annat vore pinsamt nu när man bygger en arena åt Hammarby för skattebetalarnas pengar...

Mvh,

Patrik

Anonym sa...

Om man är lagd åt det hållet att man _vill_ finna bekymmer, problem och svårigheter kan man såklart aldrig någonsin finna förutsättningar för en ny arena inne i Stockholm. Nu är ju Ankersjö tvärtemot en möjlighetsorienterad politiker (tack för det!) vilket man kan se i många andra sammanhang (bebyggelse t ex) så det är ju inte du som är den svåra nöten att knäcka här utan motståndet finns i andra läger. Lycka till med arbetet att förnya vår huvudstad!

Daniel N sa...

Hej. Kul att läsa att du verkar försiktigt positiv till DIFs arena planer. Såg att du bara läst det som stått i tidningarna, på DIF.se finns det lite mer att läsa. Arenan kommer precis som du skrev grävas ner för att påverka stadsbilden så lite som möjligt, den kommer även miljöanpassas för att flyta in i området, bla med gräs och buskar på taken. Ungdomsfotbollen som redan har problem med plats brist får nya fina konstgräs planer på bla Storängsbotten som DIF finasierar. Fridrotten får sitt egna hem på Stadion med sin underbara historia. Att sen skattebetalarna inte behöver lägga en krona på Djurgårds arenan till skillnad mot mastodont projektet vid Globen gör ju inte saken sämre.

Anders Ryding sa...

Äger kungen verkligen marken? Är det inte så att han har dispositionsrätt och därmed inflytande över vad marken skall användas till. Ta väck dispositionsrätten och låt Djurgården bygga sin arena tycker jag.

Anonym sa...

Centern går från klarhet till klarhet. Som Djurgårdare är detta naturligtvis en väldigt viktig fråga för mig och troligen det som avgör vart jag lägger min röst i höstens kommunalval. När dessutom M blir mer och mer som gamla socialdemokrater lutar det åt att min röst kan hamna på centern. Bara ni inte glider tillbaks till det gamla bondepartiets dagar...

perankersjo sa...

@Anders Ryding - ska kolla markfrågan. Rimligen är det ju stadens idrottsanläggning som ligger där nu.

Ken Burvall sa...

Underbar läsning!! Vilket lyft för en annars ganska tråkig och bortglömd stadsdel.
Det här kommer definitivt påverka mitt val av parti i höst!!

Johan sa...

Håller med i det du skriver. Östermalms IP är idag sliten och ganska trist. Det är på tiden att en ny arena byggs.

Anonym sa...

Presentationen av arenaförslaget är för mig fantastiskt. Jag kan verkligen inte hitta något negativt med byggandet av arenan. Det finns ju ingen inblandad idag som kommer att påverkas negativt av det, tvärtom.
Skönt att läsa att det finns politiker som inte bara har skygglappar!

/Fredric

Kalle sa...

Läge att lyssna på Djurgården var det för länge sen. För dig bör det vara läge att lyssna med Sjöstedt och fråga varför hon går ut med oriktigheter i sin blogg istället för att prata sanning.

Finansiering och KDF är inte något problem, det enda problemet som kvarstår är borgarna, som förra valet lovade att upplåta mark till DIF.

Min röst i det nuvarande valet står och faller med den här frågan.

Martin sa...

Bra snackat!

Jag är helt med dig, det är verkligen dags att ta bladet från munnen och sätta spaden i marken när det handlar om Djurgårdens tilltänkta arenabygge. Det har ältats fram och tillbaka alldeles för länge, det är dags att komma till skott nu, en gång för alla. Som du säger - DIF har gjort sitt jobb, nu är det upp till ansvariga politiker att göra detsamma. Annars kan det bli intressanta återverkningar i kommunalvalet till hösten, det kan jag lova. Tusentals röster kan göra ganska mycket när opinionsläget är så jämnt som jag förstår att det verkar vara... Upp till bevis för de styrande i Stadshuset!

Anonym sa...

Kan inte göra annat än att hålla med dig! Dessutom tycker jag att det skulle vara kanon då Stockholm kan skryta med att ha en miljömedveten arena när dom itne behöver lägga ut en krona för det.

Bra jobbat Djurgården, hoppas ni får igenom det här!

Adam Joelsson sa...

Precis som för många andra djurgårdare så står min röst och faller helt och hållet med den här frågan. Jag skulle till och med kunna rösta på vänstern, vilka jag ideologiskt står långt ifrån, om de skulle lova att bistå DIF i det här.
Och jag är långt ifrån ensam om den åsikten så politikerna borde verkligen sätta fart nu. Om inte Sjöstedt skyndar på arbetet istället för att förhala det så kommer det blåa blocket förlora MÅNGA röster i valet.

Hoppas du, herr Ankersjö, kan trycka på där och kräva mer av Madeleine Sjöstedt.

Tack för ordet.

Mvh

Anonym sa...

Kul att du är positivt inställd till förslaget! Hoppas att du kan föra vidare dina åsikter till Sjöstedt och få till ett beslut i frågan.

Joel sa...

Du börjar segla upp som en storfavorit i stockholmspolitiken Per. Detta då jag är intresserad av stadsbyggnad, och en progressiv sådan.

Jag hoppas att du fördjupar dig i frågan om Djurgårdens arenaplaner då det är en fråga som verkligen kräver politiskt stöd. Vi Djurgårdare har blivit lovade en lösning på det arenaproblem vi haft sedan 60-talet, men nu när vi är närmare än någonsin tidigare så är Sjöstedt på väg att vända på kappan eftersom hon gärna vill tvinga DIF till det dyra "Nya Söderstadion"-projeketet. Det vore en katastrof för Djurgården då det är samma situation som Globen Arenan. En arena som inte är anpassad för något av lagen som är tänka att spela där, utan ekonomiska förutsättningar för lagen att tjäna pengar på samma sätt som konkurrenterna ute i landet osv.

Det drev AIK Hockey i konkurs och Djurgården Hockey mycket nära samma öde. Låt det inte hända även i fotboll. Låt Djurgården bygga och betala för sin egen arena och därmed skapa sina egna förutsättningar för framtiden!

Jag hoppas att jag får chansen att lägga min röst på dig Per!

Anonym sa...

Ett mycket bra förslag av DIF, alla blir vinnare med den här lösning. Breddidrotten får tillgång till fler konstgräsplaner, Stadion fullt ut och skridskoovalen flyttas till Olympiaborgen. Skattebetalarna slipper lägga ut pengar på det här, samt att arenan är kanon ur ett miljöperspektiv.

Jag håller alla tummar jag kan för att politikerna tar rätt beslut i frågan.

Marcus sa...

En modern arena som gynnar både Djurgårdens IF och barn- och ungdomsidrotten, plus att den kommer sätta Stockholm på kartan - allt utan att kosta skattebetalarna något. Det här måste klubbas igenom! Kul att du verkar vara positiv, det tycker jag alla logiskt tänkande politiker borde vara.

Anonym sa...

Du förstår att kommentarerna ovan är del i en övertalningskampanj av dif-fans som vill ha sin arena antar jag.
Du borde dock också förstå att det inte är en bra idé med en så stor arena så centralt. Hur blir det med trafik- och ordningsproblem när dif i princip dubblerar sin publikkapacitet?
Att bygga en till arena vägg i vägg med stockholm stadion är ingen bra idé. Det kommer att skapa ett gigantiskt dött kvarter som bara lever upp vid evenemangen.

JA TILL DJURGÅRDSARENAN sa...

"anonym" eller "m" som du kallar dig annars - den enda jag ser bedriva kampanj är du, som spammar varenda blogg och artikel med dina ickekonkreta åsikter som enbart går ut på att kritisera DIF-arenan. Att många Djurgårdare hör av sig när en politiker bloggar är väl inte så konstigt. Vi är några tusen som lever för det här, liksom.

Anonym sa...

Det är helt normalt att vilja en arena i city. Det skulle alla vilja ha för just sina intressen.
Har man ett så starkt intresse för något som tex ett fotbollsfans har så sätter man klubbens bästa framför stadens bästa. Det är mänskkigt och normalt.
En politiker måste dock tänka över situationen väldigt noga.

Anonym sa...

Ja till en DIF-arena! Bra för Stockholm!