2010-03-23

Kulturknuttar mot Gröna Lund men för bilar

Jag trodde knappt mina ögon när jag såg debattartikeln från NIMBY-kultureliten på nätet igår. Bevarandelobbyn har nu gått så långt att de vill köra iväg Gröna Lund från Djurgården. Ja inte helt... "schweizerier" och "dansbanor" ska tydligen få vara kvar. Positivhalare nämner de inte men de kan ju också passa in i deras idealbild av hur ett tivoli ska vara.

Jag var naturligtvis tvungen att skriva en replik tillsammans med Lukas Forslund.

De vill alltså om jag förstått dem rätt stoppa "Grönans" utveckling och flytta de roliga delarna till "ett industriområde" eller Kungens kurva. Man ska alltså bli tvungen att åka bil till nöjesfältet.

Samma resonemang kan man föra kring att i princip samma gäng bevarandeivrare vill stoppa all förtätning och bebyggelse av bostäder i innerstaden. Höga hus är det mest förhatliga av allt. Budskapet: inga fler människor är välkomna hit. Och: bosätt er långt utanför stan så att ni måste åka bil till jobbet.

Hur länge ska de få hållas?

Nej, låt Gröna Lund vara kvar. Det är en viktig del av Djurgården och Nationalstadsparken!
- - -
Bloggar: Magnus Andersson, Fredrick Federley, Per Hagwall, Johan Hedin, Olov Lindquist
- - -
Andra bloggar om , , , , , , ,

3 kommentarer:

Anonym sa...

Jag håller med dig till fullo!

gardebring sa...

Lysande replilerat! :)

Lisa sa...

Tillhör du och Centerpartiet bevarandeivrarna då?

Ni vill ju också att folk ska vara beroende av bilen, pendla mellan de södra och norra delarna av länet.

Förbifarten skapar inga täta stadsmiljöer utan tvärtom sprider den ut bebyggelsen - utglesning.

Den förtätning som är möjlig i innerstaden räcker ju knappast till att möta de utmaningar som Stockholm står inför, vare sig när det gäller att få fram bostäder till alla som flyttar in eller för att skapa hållbara städer.

Nä, så länge du och Centerpartiet förespråkar Förbifarten trots att det inte är den enda lösningen så har ni ingen trovärdighet i era argument.