2010-03-25

Iskall teknokrati vs. varm vårdpolitik

Fram tills för några år sedan hade jag i princip ingen erfarenhet av vården alls. Sedan fick jag barn. Förra året fick jag dessutom akut diskbråck med sanslösa nervsmärtor som gjorde att jag inte fungerade normalt under hela våren. Jag kunde knappt sitta ned på de politiska möten som utgör min vardag.

När jag kastades in i vårdens värld spelade det ingen roll att jag är högskoleutbildad, kan prata för mig och har 20 års erfarenhet av politik. Jag blev som så många andra bortkollrad och förstod inte att varje läkarbesök och telefonsamtal är en förhandling. Jag fick en remiss och blev satt i en kö. Väntetiden blev så lång att mitt diskbråck förvärrades. Jag började förlora känseln i ben och fötter. Jag fick vansinniga nattliga smärtor. Jag besökte akuten som gjorde fel, de skickade hem mig med en kraftig smärtstillande drog, trots att man inte kan döva nervsmärtor på det viset. Jag tog aldrig tabletterna då jag inte skulle kunnat utföra mitt arbete under deras påverkan.

Mitt under ett bröllop där jag är toastmaster försvinner känseln även i delar av kroppen där man absolut inte vill att den ska försvinna. Jag åkte in till SÖS dagen efter och fick, efter att jag på ett nästan otrevligt sätt fick kräva min rätt, en röntgen som visade att jag måste opereras akut. Efter den dagen fungerade äntligen vården för mig men de fyra månader jag upplevde dessförinnan önskar jag inte min värsta fiende. Det största problemet var känslan av maktlöshet och att man blev bollad runt och inte informerad om sina rättigheter.

Centerpartiet i Stockholms läns landsting har föreslagit att man ska få hjälp att få den vård man har rätt till. För mig är det en självklarhet. Det verkar dock inte vara en självklarhet för DN:s ledarsida och Hanne Kjöller, som på teknokratiska grunder kritiserar förslaget. För Centerpartiet är det enkelt: människan, medborgaren, patienten är viktigast.

Hon kritiserar även förslaget att man ska ha rätt till 15 minuter vid ett läkarbesök (det betyder ju inte att besöket måste hålla på i femton minuter). Jag har egen erfarenhet även när det gäller den saken. Vid ett läkarbesök som gällde en envis förkylning frågade jag även om ett födelsemärke som jag var orolig över. Suck, stånk och stön. Hon tittade mycket motvilligt och, tyckte jag, slarvigt för att sedan säga "äsch, kom igen när det kliar så det blöder". Jag blir naturligtvis tvungen att boka en annan tid för att få en seriös bedömning. Detta är en negativ effekt av rådande system som måste åtgärdas.

Det är inte på mina erfarenheter som C-politiken grundas utan på många andras. Vårt folk på landstinget med Gustav i spetsen har jobbat mycket med dessa frågor, pratat med många som har erfarenheter av vården och vårdvalet och vet därför vad de talar om. Vårdvalet är bra, det har kommit för att stanna. Men som politiker måste man lyfta sig från den iskalla teknokratiska rollen och ibland medge att man måste justera sina system så att de passar människor. Vården ska vara trygg och varm.
- - -
Läs även Gustav Andersson
- - -
Andra intressanta bloggar om , , , , ,

Inga kommentarer: