2010-03-29

Gröna Förbifarten eller De Grönas politiska trafikkaos?

Idag sätter Alliansens partiledare ner foten: Förbifart Stockholm ska byggas och den ska byggas miljöanpassat.

I den rödgröna vänsterpakten har de inte bestämt sig. Socialdemokraterna lär (som vanligt) få vika sig för MP:s och Ohlys ultimativa krav. Läs Miljöpartiets Yvonne Ruwaida på DN Debatt. Där finns inget utrymme för kompromisser. Allt annat än nej är ett svek mot MP:s linje. Det får Mona Sahlin och Carin Jämtin nog vackert finna sig i. Att MP-väljarna verkar vilja något annat förefaller inte spela någon roll.

Stockholm kommer att växa med 200 000 invånare till 2030. Mälardalen med desto mer. Nu handlar det om att bygga både spår och vägar så att det blir möjligt att bo och arbeta i regionen framöver. Inte om att stoppa och säga nej.

För stockholmare som värdesätter klok miljöpolitik finns nu följande val: antingen miljöpartiets trafikkaos och vänsterpolitik på köpet. Eller Centerpartiet - alliansens gröna röst - med en ansvarsull utvecklingspolitik där vi satsar på miljöbilar och kollektivtrafik.

Läs mer om Förbifart Stockholm på Stockholmscenterns kampanjsajt jatillforbifarten.se
- - -
Läs även Flanking i GP, Expressen, Jonas Pettersson, PJ Anders LinderGustav Andersson, Signerat KjellbergAlbin Ring Broman, Johan Hedin
- - -
Andra bloggar om , , , , , , , ,

13 kommentarer:

Lisa sa...

Vad hände med den täta och miljövänliga blandstaden?

Lite märkligt att du påstår att några riksintressen hindrar en hållbar samhällsutveckling när du själv förespråkar en modernistisk betongstruktur som kommer låsa fast en gles bebyggelseutveckling för lång tid framåt(skulle gissa på minst ett århundrade).

Anonym sa...

Men hur ska en motorväg hjälpa 200000 nya stockholmare att ta sig till stan? Det är tunnelbana som behövs och för 28 miljarder får man mycket spår.

Centern har på ett enastående sätt diskvalificerat sig som grönt alternativ och därmed pissat på min röst som knappast kommer tillbaka.

Tony Kollberg sa...

Ersätt några villaområden med några skyskrapor i bägge ändar av staden, några i skärholmen och några typ i jakobsberg. Typ 100 våningar så får alla enorm utsikt över mälaren samt med shopinggallerior i botten med direkttåg från bottenplanet.

Om man kunde få folk att jobba mer hemmifrån med så vore det toppen så kunde det lätta upp trafiken. Satsa på IT relaterade saker.

Jag har tex eget företag, fria tider samt inga resor, jag sparar enorma pengar med att inte ens ta mig till och från jobbet. Klimatsmart :)

Lisa sa...

Haha...det området finns redan: Bredäng!

Hus i park brukar dessa modernistiska områden kallas.

Roligt att höra att Centerpartiet nu svängt och börjar se kvaliteter även i modernismens och de trafikseparerade yttertadsområdena.

Men ni kunde väl sagt från början att ni gillade Bredäng och att det var den staden ni ville bygga. Då hade jag sluppit fråga.

Det var väl kul att höra, eller hur Per?

Oskar sa...

"Förbifart Stockholm ska byggas och den ska byggas miljöanpassat."
Hur bygger man en 6-filig motorväg "miljöanpassat"? Är det genom att gömma allt i en 2 mil lång tunnel? Eller är det genom att sätta ordet "grön" framför och sen blunda och hålla för öronen?

När man bygger vägar i städer handlar det inte längre om Vägverkets trafikplanering utan det handlar om stadsplanering. Det är ingen expert som menar att man kan bygga bort trängsel med mer vägar, utan mer vägar genererar mer bilar osv. Vägen kommer bara att sprida ut staden och göra den ineffektiv för kollektivtrafik. Man bör redan nu planera för ett samhälle som är mindre beroende av bilar med tanke på kommande ökningar i energi- och bensinpris.

Magnus Orest sa...

Förbifarten kommer nog att behövas i framtiden. Frågan är bara om det är den som borde prioriteras högst, eller satsningar på utbyggd t-bana och spårvägar.

perankersjo sa...

Jag tycker det är trist att sätta vägar mot spår. Vi behöver både och när det flyttar hit 200 000 människor. Det är oansvarigt att tro att trafiken kommer att fungera utan väginvesteringar.

Nu är det två prioriteringar som gäller:

1. Bygga ut kollektivtrafiken. Massor av investeringar väntar även här - i tvärbanor och spårvagnar. Och Citytunnelns 16-miljardersbygge.

2. Utökade satsningar på miljöbilar.

Centerpartiet tänker jobba med båda dessa frågor.

Tony Kollberg sa...

En fråga, varför bygger man inte en bro liknande essingeleden istället för en tunnel? Tycker det känns rätt läbbigt att åka så långa sträckor under jord.

Jag tror som sagt att vägjäkeln måste byggas så småning om, men det lär inte leda bort mycke bilar från innerstan ut.

Hoppas det blir det sista stora bygget i den klassen de närmaste 20 åren och att det satsas hårdare mer på kollektivtrafik och bättre statsplannering när det gäller nya bostadsområden.

Att ha massa villaområden som i bromma känns inte effektivt, på samma yta som 20 villor kan man smacka upp ett ekologiskt höghus som ger bättre energiförsörjning och enklare för många att åka kollektivt.

Men som sagt får vi bort alla dåliga bilar och ersätter dem med tex elbilar och liknande så pyser det inte ut så mycke skit i luften, då gör det inte så mycke om det blir stockningar iallafall, bara tidsslöseri!

Själv ska jag köpa en elcykel, snabbaste sättet att ta sig fram i stan :)

Hoppas man kan införa "miljölinjen" lika hårt som "arbetslinjen" drivs av (m), miljön går först och folk får anpassa sig efter miljön.

Lisa sa...

Inga klargöranden om Centerns stadsbyggnadspolitik då?

Grejen med Förbifarten är ju att den innebär antingen eller. Flera alternativ finns där spårbunden trafik, och kollektivtrafik kombineras med en motorväg. De kallas Diagonal Ulvsunda och Kombinationsalternativet och innebär en sträckning av vägen som medfölr avsevärt mindre utglesning samtidigt som de både uppfyller de mål som Förbifarten gör- lika bra eller bättre.

De andra alternativen tar med faktorer såsom utglesningsproblematik och jämställdhet i mycket högre grad än vad Förbifarten gör.

Att Förbifarten ändå förs fram som alternativ är för att Stockholms grannkommuner vill kunna exploatera den mark som får ett avsevärt högre marknadsvärde när man drar en motorväg genom området.

Problemet är bara att det är just det som skapar en bebyggelseutveckling med bostadsenklaver långt utanför staden med lite befolkningsunderlag för handel och arbetsplatser (förbifarten syftar ju dessutom till att underlätta arbetspendling mellan de norra och södra förorterna) samt att man måste ta bilen till och från sin bostad.

Hittills har jag bara hört ett argument mot ex Diagonal Ulvsunda från Centern och det är att de stackars villaägarna i Bromma får sina trädgårdar bullriga. Jag tror att det var du som sa det Per.

Varför försvarar du bara den ekonomiska elitens rätt att vara NIMBY, varför får inte den kulturella eliten åtnjuta samma demokratiska privilegier?

Så Per, hur hänger Förbifarten egentligen ihop med en dina högröstade argument om en tät blandstad - gäller det bara innerstaden?

Lisa sa...

Var är Yimbys arga hundar?

Har de inget att säga om att Centerpartiet och alliansregeringen vill bygga modernism?

Har Yimby också börjat gilla Bredäng?

Härligt, då finns det hopp för världen!

Stefan S. sa...

Lisa och flera andra:

Du vet väl att man inte kan ställa frågor till eller argumentera emot Per? Även jag har tills alldeles nyligen trott att det var möjligt så ni är i fint sällskap. :-)

Nej, Pers syfte med sin blogg tycks vara att skapa feta (ofta felaktiga) rubriker baserat på ett sossehat som nästan verkar vara grundat i någon sorts traumatisk upplevelse och därefter konsekvent stoppa huvudet i sanden om någon skulle våga sig på att försöka inleda en diskussion med honom.

Lisa sa...

Jag vet. Det är legio när Per och Centern (Gustav Andersson har också blivit tyst)inte har några argument att komma med.

Anonym sa...

Hejsan Per Ankersjö. En kommentar till din åsikt att "Förbifart Stockholm inte exploaterar Bromma" som även tas upp på den här posten. Du har tyvärr helt fel på den punkten. Eftersom Förbifarten planeras ha en påfart vid Edeby på Lovön, så kommer den kortaste vägen mellan Söderort och Norrort gå Skärholmen - Lovöpåfarten - Drottningholm - Nockeby - Brommaplan. Det innebär i sin tur att det kommer bli en massiv trafikökning på alla tillfartsvägar i Bromma, särskilt på Drottningholmsvägen, genom Nockeby, på Västerled och vid Brommaplan/Riksby/Bergslagsvägen. Det är absolut ingen överdrift att tala om en "Autobahn Nockeby". Förutom att biltrafiken i Bromma kommer slå i taket så kommer även trafiken genom världsarvet Drottningholm att göra det. All denna genomfartstrafik, liksom urban sprawl-effekter + förstörelse av Lovöns kulturarv, undviks dock om Diagonal Ulvsunda byggs istället. Bygg Diagonalen!