2010-03-29

Förbifartskaos hos de rödgröna

I dag verkar tredje världskriget ha utbrutit hos de rödgröna. Socialdemokraternas Carin Jämtin förklarar att de kör över V och MP i frågan om Förbifart Stockholm. Klokt av dem, men vad blir det för alternativ de går fram med i höst? Det räcker inte med ett lokalt besked. Även Sahlin bör tala om hur hon tänker agera.

Antingen vinner S-MP-V valet i höst. Deras mandatperiod börjar med att S röstar med M, C, FP och KD i en av Stockholmsregionens viktigaste frågor. Hur trafikpolitiken fortsätter sedan vet ingen.

Eller så pressar MP och V till eftergift. De får bryta sitt vallöfte och Stockholm blir utan Förbifart.

Eller så vinner man valet nationellt och förlorar i Stockholm. Statsminister Mona Sahlin pressas av Wetterstrand och Ohly att hålla inne pengarna till Förbifarten. Man kör över både stockholmarna och Carin Jämtin för makten och härligheten. Precis som man gjorde med trängselskatten 2002.

Eller så ser Stockholms väljare helt enkelt till att Alliansen vinner både i Stockholm och nationellt. Det blir nog bäst så...

- - -
En desperat Carin Jämtin far med osanning i DN i eftermiddag. Hon skyler över sitt eget havererade rödgröna samarbete med orden:

– På samma sätt som Moderaterna har kört över Centern och Kristdemokraterna i den här frågan så tycker vi att stockholmarnas majoritetsuppfattning ska få råda och då kommer vägen att byggas, säger Carin Jämtin.

Helt sanslöst. Centerpartiet i Stockholm har varit ytterst tydliga om att vi vill bygga Förbifarten. Idag startar vi till och med en kampanj för en miljöanpassad Förbifart Stockholm. Nu har dn.se publicerat följande:

”Centern välkomnar förbifarten”

Stockholmscenterns ordförande Per Ankersjö reagerar starkt på Carin Jämtins beskrivning om att Moderaterna ska ha ”kört över Centern och Kristdemokraterna” i frågan om Förbifart Stockholm. Tvärtom menar han att Centerpartiet länge stått bakom byggandet av trafikleden.

– Centerpartiet i Stockholm välkomnar dagens besked. Vi har sedan 2005 jobbat hårt med frågan om att bygga Förbifart Stockholm miljöanpassat i tunnel. Vi behöver fler investeringar i både spår och vägar i Stockholmsregionen, säger han till DN.se på måndagskvällen.
- - -
DN:s webbpoll visar just nu att 73 procent vill att Förbifarten ska byggas. Det överträffar till och med vår undersökning från i höstas. Den undersökningen visade för övrigt att hälften av MP-väljarna ville ha Förbifarten.
- - -
Bloggar: Kent Persson, Seved Monke, Ewa Samuelsson, Krohniskt, Klamberg, Robert Noord
- - -
Andra intressanta bloggar om , , , , , ,

7 kommentarer:

Anonym sa...

Verkligen häpnadsväckande att Jämtin kan få för sig att säga något sådant.

Hon kan rimligtvis inte ha missat att vi har drivit en milt sagt tydlig ja-linje.


Oscar

Tony Kollberg sa...

Lite kaos kan man säga, samtidigt tycker jag det är bra med partier som följer sina ideal och inte böjer sig för att inte konta eller verka oeniga.

Röstar man på MP vet man vad man får till skillnad från andra som viker sig för att vara enig och slätstruken.

Om Centerpartiet hade haft 20% av väljarna hade det nog inte blivit någon förbifart heller som nu, för det var väl knappast Centern som drev frågan om att genomföra förbifarten?

Jag tycker det är bra att de rödgröna har olika alternativ och inte är helt eniga, då kan man välja den nyans i blocket man tycker är bäst än att rösta på en enda klonad klump

Tänk om vi hade två allianser där alla likadant oavsett vad väljarna tyckte.

Jag tror centern kommer tappa i trovärdighet och väljare till MP just pga sånna här saker.

Vi får se vilka som plockar mest väljare efter valet, vilken taktik och linje som håller i längden.

Det här med enighet är inte alltid ett bra argument att slå mot de andra på.

Anonym sa...

Intressant att läsa hur du ser på ekonomin
28 000 000 000 + 16 000 000 000 för 2 stora projekt 44 miljarder.
Stockholms barn, ungdomar(dom som inte spelar hockey eller fotboll)var inte ens värda 2/3 dels promille (30 miljoner) av denna summa för dig. Hur tänkte du då? Och hur försvarar ditt utalande
"30 miljoner kronor är väldigt mycket pengar"
5000 utövare delat på
30 miljoner = 6000 p.p
500 000 bilister delat på
28 miljarder (ena projektet) = 56 000 per bil.

Stefan S. sa...

Ja, Centern har ju alltid varit för att bygga förbifart stockholm och de har alltid varit för utbyggnad av kärnkraft och de har alltid varit för att bygga öresundsbron... mm.mm.

Att påstå annat är djupt oförskämt, eller hur Per?

Jag tror att jag måste flytta länken hit till din blogg till en ny kategori - Humor.
Det känns mer relevant än politik i ditt fall.

Tony Kollberg sa...

Jag självutnämner mig till veckans pris av och till "stavfelet" (sällskapsresan).

Lisa sa...

Då står väljarna inför valet att antingen välja mellan en tillväxt- och stadsbyggnadspolitik hämtad från det dåtida socialdemokratiska folkhemmet - fast nu representerad av Centerpartiet- eller en politik som med utgångspunkt i samtiden försöker se framtiden an.

Om man ska välja mellan en reaktionär/konservativ politik hämtad från 1960-talet eller en politik som ser hur nutid och framtid behöver nya lösningar så vet jag iaf vad jag ska välja.

Då spelar det liksom ingen roll om det framåtblickande alternativet är osäkert eller inte. Alternativet att "göra som man brukar göra även om vi vet att det är fel" är inget seriöst alternativ.

Thomas Palm sa...

Jodå, centern var så tydliga i kovändingen om att plötsligt bli för Förbifart Stockholm att ledningen rentav gick ut med pressmedelandet dagen innan stämman i Stockholm tagit beslutet...

Snacket om en miljöanpassad förbifart är rent nys. Från programmet: "När Förbifart Stockholm står klar någon gång i början av 2020-talet har vi en helt annan situation på vägarna än idag. Målet att ha en fossilbränslefri trafik närmar sig. Möjligen kommer vi redan att vara där." Det är ju ett rent skämt. Bilar har en livslängd på 10 år. Många av de bilar som kommer köra 2020 finns redan. Någon som ser något spår av en fossilbränslefri bilpark? Förbifarten baseras på att vi kan fortsätta med fossilbränslen som inget hänt, det är inte miljötänkande!

Kan någon av er som gillar denna led förresten tala om vad som kommer att hända med Slagstafärjan? Jag tar den emellanåt med cykeln och eftersom man inte lär kunna cykla i dessa nya miljardtunnlar är jag intresserad av att veta om det bara blir försämringar för oss som tänker på miljön och undviker bil.