2010-03-19

Energipolitiken är regeringens - och Centerpartiets - styrka!

Det finns två styrkor med alliansens klimat- och energiuppgörelse från förra året.

1. Den innebär en utbyggnad av förnybar energi av historiska mått. Nu går det förnybara från att vara en hobbyverksamhet till att bli storskaligt. Att C fått med M och FP på detta är en mycket stor seger. Det trodde vi inte var möjligt.

2. Fokus i svensk energipolitik går från att träta om kärnkraften till att ta ansvar för energiförsörjningen på allvar. Man arbetar nu för att få bort olja och kol. Genom annan energi som - ja, kärnkraft. Detta är OCKSÅ en seger för Centerpartiet.

Jag har varit med i partiet i 20 år. Under hela denna tid har man arbetat med klimatfrågan och växthuseffekten. Nu när förnybart och kärnkraft inte längre står emot varandra så framstår faktiskt kärnkraftsmotstånd som både teknikfientligt och oansvarigt. Oansvarigt för svenska företag, men framför allt för målet att få fossilfri energi, där exempelvis elbilar är en viktig komponent.

I energipolitiken har alliansen en stor fördel gentemot den rödgröna vänsterpakten. De har drömmar men inga lösningar. Vi har både drömmar och realistiska lösningar som varken sätter jobben eller klimatet på spel.

Jag skulle önska att fler i mitt parti slutade be om ursäkt för att vi medverkat till en historisk överenskommelse som går helt i linje med de övergripande mål vi haft för miljöpolitiken i mitt parti under åtminstone de 20 år jag varit med. Visst, många har brutit ner miljöpolitiken till att handla om kärnkraft. Men det är inte den stora bilden för mig. Den stora bilden är nya vindkraftparker som invigs och elbilarna som snart rullar på våra vägar och som kommer att möjliggöra frihet att röra sig över vårt land, inklusive landsbygden, även i framtiden.

Över detta kan jag inte vara annat än stolt.
- - -
Andra bloggar om , , , , , , , , ,

10 kommentarer:

Johan Westerholm sa...

Per

Ett inlägg helt och hållet i Bagdad Bobs skola, det är nästan så att jag ser hans ande sväva över dig.

Du är ganska ensam om att inte se det parlamentariska läget som en rysare just nu. Kent är t.ex inte helt jättenöjd nu vilket tyder på en självständighet i tanken från hans sida.

Med du inte att du är stolt över dina kollegor som inte följer regeringslinjen?

Men postningen var nästan humor.... nästan.

perankersjo sa...

Johan,

jag förstår faktiskt inte vad du menar. Poängen med mitt inlägg är att jag tycker att Centerpartiet har en beröringsskräck när det gäller kärnkraft. Det är alltså en kritik av detta samtidigt som jag beskriver min egen åsikt om energipolitiken och dess styrkor.

För visst är kärnkraften ett stort problem för de rödgröna. Jag vet ju hur engagerade många s-kommunalråd och flera fackförbund är i frågan.

Det parlamentariska läget kan varken jag eller du eller Peter eller AFS bedöma, men jag förstår att ni spelar på de strängarna nu.

Jag bloggar om energin eftersom frågan är aktuell, men som du ser om du läser inlägget en gång till så var inte mitt syfte att skriva om en riksdagsomröstning. Mitt syfte var att skriva om överenskommelsen och energipolitiken.

Johan Westerholm sa...

Per

Som vi bägge vet är det endast resultatet som räknas. Och när Alliansens dominant, (M), är oroliga finns det fog för ett vidare resultatorienterat perspektiv. Eller?

mvh

Johan

Johan Ulvenlöv sa...

"Nu när förnybart och kärnkraft inte längre står emot varandra så framstår faktiskt kärnkraftsmotstånd som både teknikfientligt och oansvarigt."

Menar du på fullaste allvar att kärnkraft är förnybart bränsle?

Anonym sa...

Johan,
Sverige kan använda förnybara energikällor (vind, sol och vatten) samtidigt som vi har kärnkraft.

Det är lätt att missförstå om man verkligen anstränger sig och det gör du.

essbeck sa...

Om du är Centerpartist och beskriver kärnkraften som förnyelsebar och tror att det ligger till på det sättet då framstår du som fullkomligt okunnig.

Eller ja om du anser att radioaktivt avfall som måste förvaras i 100.000 år på ett säkert ställe som förnyelsebar då kanske jag skall fråga dig en enkel fråga.

Hur gör du för att odla kärnbränsle ?

Du drar inte in några röster till centern genom att framstå som okunnig.

bengt sa...

Hur ligger det till med läskunnighet hos vänstern? Han påstår ju inte att kärnkraft är förnyelsebar!

perankersjo sa...

Hur i hela *&%¤# får ni ihop det här, s-bloggare? Kan ni inte läsa? Eller är det "dubbelkolla aldrig en bra story" som gäller?

Lägg ner detta, tack.

/Per

essbeck sa...

När du pratar om att att du tycker det är bra att förnybart och kärnkraft inte längre står emot varann då är det på sin plats att påpeka att det är okunnigt.

Den ena produkten kärnkraft lämnar kvar skräp som måste tas om hand med varsam hand och förvaras i 100.000 år.

Den andra förnyelsebara lämnar inte skräp efter sig som framtida generationer måste hantera.

Man gör bokslut för hela kostnaden med förnyelsebar energi och tillför inte skräp som måste förvaras i 100.000 år.

Det är oansvarligt och teknikfientligt att hålla fast vid kärnkraften och det understimulerar utveckling av teknik för de förnyelsebara energiformerna.

Oansvarligt för att man lämnar skräp till de 25.000 kommande generationerna av mänskligheten.

Pia Bernthling sa...

Bra skrivet ang miljöpolitiken. Det är helt och hållet rätt när diskussionen om kärnkraftens vara eller icke vara ej står ifokus, så fokuseras det på det viktigaste ang miljön alltså förnybar energi.
Centerpartiet har påverkat mkt historiskt i regeringsställning.