2010-02-06

Tyst om sossarnas negativa kampanjmetoder

Andreas Bjerke har bloggat bra om den vedervärdiga partsinlagan från en socialdemokrat som Aftonbladet hade det dåliga omdömet att publicera (den är späckad av lögner, pajkastning och intellektuell ohederlighet). Andreas Bjerke har gjort det som jag själv inte orkat med, nämligen skrivit ett sakligt genmäle som du hittat här.

Intressant förresten att diskussionen om socialdemokraternas omfattande negative campaigning möttes av en öronbedövande wall of silence från s-bloggarnas håll. Öm tå? Eller vad säger till exempel en hederlig person som Peter Andersson?

Det senaste draget är att beteckna alla seriösa förslag från Centerpartiet som "desperata". (Se även här). Det är ett lumpet debattknep. Vad är det för desperat med en diskussion om moms? Kom igen nu, argumentera i sakfrågan istället!
- - -
Andra bloggar om , , ,

9 kommentarer:

Stefan S. sa...

Men Per, negativt kampanjandet torde vara det allra vanligaste inom politiken över huvud taget och här drar jag gärna alla över en kam.

Det är alltid lättare att klaga på andras politik alternativt hålla käft istället för att berätta vad man själv har för visioner.

Det kanske rent utav är mänskligt?

Du får också ursäkta mig men snacket om "Wall of silence" faller väldigt platt i en blogg som din. Du slutför ytterst sällan en diskussion som bara är en eller ett par dagar gammal. Istället springer du vidare med nya inlägg, kanske i hopp om att bara ja-sägare ska vilja kommentera.

Uttrycket "Sopa framför egen dörr först" känns väldigt aktuellt.

perankersjo sa...

Stefan S

Jag håller inte med dig. Jag svarar förhållandevis ofta på kommentarer. Du kommenterar väldigt ofta och ibland har du en tråkig ton vilket gör att jag någon gång har valt bort en diskussion med dig.

Sedan kan man alltid diskutera hur länge man ska fortsätta en diskussion. Jag är inte rädd för att då och då låta en meningsmotståndare få sista ordet, speciellt när det finns risk för rundgång i en diskussion.

Ofta kan det bli en diskussion mellan flera olika kommentatorer och då kan jag ibland känna att diskussionen lever bra ändå, utan min medverkan.

Stefan S. sa...

Det där med tråkig ton sitter nog i betraktarens öga.

Jag har ytterst svårt att förstå varför någon vill skriva ett inlägg och sen när kommentarerna ramlar in så klarar man inte av att fortsätta.

Jag vet att du ofta säger att du kommenterar ofta men det är en enkel sak att kolla i inläggen bakåt. Jag vet också att jag knappast är ensam om att framföra den här kritiken.

En annan irriterande sak är när du gör som du just gjorde. Jag skrev två stycken i min kommentar som direkt svarar på ditt inlägg men du väljer att hellre spela lite martyr och beskyller mig för tråkig ton i kommentarerna.

Har du aldrig funderat på att dina inlägg kanske ofta är skrivna i en tråkig ton vilket gör att jag och andra lägger oss på samma nivå?

perankersjo sa...

Stefan S - jag svarade på den del av din kommentar som handlade om mig. Jag har läst de andra två styckena och konstaterade för mig själv att, ja, det kanske ligger något i det. Nu har jag skrivit det också.

Du får tycka vad du vill om hur jag väljer att kommentera kommentarer. Jag har noterat din åsikt. Jag står fast vid att jag kommenterar ofta. Skulle tro att jag vid en jämförelse med andra bloggare ligger på medel. man ska också räkna in att jag till skillnad från många andra både tillåter anonyma kommentarer så att bland andra du "Stefan S" kan skriva här utan att avslöja vem du är. Det ökar mängden kommentarer och även förekomsten av eventuella troll. Jag har inte heller någon förhandsgranskning av kommentarer, vilket också är vanligt hos många.

Tillbaka till ämnet. Ibland blir proportionerna av det negativa kampanjandet extra stora. Jag efterlyser fortfarande vilken syn s-bloggare har på att proportionerna just nu är mycket stora från socialdemokratisk håll. Jag konstaterar att tystnaden är total och att man inte vill diskutera det. Det är svagt.

Alltid Rött Alltid Rätt sa...

Desperationen enligt mig låg i att man tog ett förslag som på många sätt redan existerar, fast gällande andra typer av tjänster, och som jag skriver så är det inte genomtänkt alls när de tjänsterna som bland annat tas upp angående datorer och tv-apparater faktiskt finns att få redan nu för en peng även jag utan hög inkomst kan betala om jag har råd med dator eller tv.

Så varför jag tycker det är desperat förklarar jag. Det behöver du inte hålla med om, men att avfärda argument som negativa, utan att svara emot är ett lika lumpet debattknep som du anklagar mig och andra för :)

Momsen berörde jag inte och blir ytterligare en del av det du argumenterar mot mig med, som jag inte alls skrev om i texten ifråga.

Något som ärligt talat även det luktar viss desperation och fula debattknep ;)

Stefan S. sa...

Men Per, vad är det som är anonymt med mig? Att jag inte skriver ut mitt efternamn?

Hur vet man å andra sidan att mitt förnamn verkligen är Stefan?

En anonym kommentar enligt mig är glasklart när signaturen är: Anonym eller någon larvig särskrivning av det ordet. Likaså kan man utgå från att ett namn som Sune Spärrballong troligen är en pseudonym.

I din blogg kan man välja mellan att använda:
1. Konto i Google
2. OpenID
3. Namn/URL (varav webbadress är frivillig)
4. Anonym

Om jag då inte har alternativen 1 och 2 att tillgå och jag inte vill vara anonym genom att välja 4 så väljer jag självklart alternativ 3 och skriver in mitt namn. Eftersom namnet Stefan förekommer ofta och för att undvika förväxlingar så lägger jag till ett S. som är första bokstaven i mitt efternamn.

Är jag då fortfarande anonym enligt dig?

Om du vill veta mitt efternamn så är det bara att fråga. Och fråga gärna om det är något annat du vill veta om mig. Jag har ingen anledning att vara anonym.
Tvärtom har du kanske noterat att jag här på din blogg har gett dig medhåll i den frågan mer än en gång.

Ja, detta blev off-topic men jag kände att det kanske var bra att reda ut begreppen lite.

perankersjo sa...

@alltidrött...

jag skrev fel om moms och avdrag, ber om ursäkt för det. Slarvigt.

Som sagt håller jag inte med om att det är desperat, även om du presenterar en bra argumentation.

Ett desperat förslag är nog mer av typen "Vi borde köpa Saab för skattepengar och tillverka schysta miljöbilar".

Tycker jag :)

Alltid Rött Alltid Rätt sa...

Tack för det och tack för att du tyckte argumentationen var bra :)

Peter Andersson sa...

Per: Sorry för sen reaktion att jag borde kommentera. Inte minst mot bakgrund av dagens aftonbladet-artikel finns det anledning att vara tydlig i vad som är politisk kritik och vad som är negativ camp.
Vi som inte är förkämpar för det senare har all anledning att hushålla med att kasta den etiketten på sådant som handlar om politisk kritik. Har läst Peters artikel igen och funderar var som kan vara negativ camp, med möjligt undantag för det där med "för ministerposters skull". Det är väl i och för sig en ganska vanlig kommentar i politiska debatter. Och grundas på att "poster" och "mandat" är skillnaden mellan att få "ja" till sina förslag i stället för att tvingas skriva reservationer.

Att Centerns ton i debatten har förändras är knappast "Neg. camp".
De centerpartister jag gick med under anti-kärnkraftsbanderoller finns inte. De centerpartister som faktiskt inte alltid talade "Marknadskrafter" utan också slogs för glesbygdens förutsättningar för service hörs ganska sällan. Och att påminna att centern placerat sig till höger om moderaterna när det gäller arbetsrätten är knappast något nytt eller sätt att sprida skit om motståndaren. ??

Att antyda att Mona Sahlin i och med en rödgrön allians där (v) ingår är ett sätt att göra om Sverige till Nordkorea som görs av alliansföreträdare idag - Det är negative campaigning.

/peter