2010-01-31

Sahlins bottennapp

Nu har jag sett den andra delen av Agendas partiledardebatt (första finns här). Mina intryck:

Maud Olofsson tog chansen att vara tydlig där Reinfeldt slirade – och förklarade att någon lagstiftning om kvotering blir det inte om hon får bestämma.

Maud Olofsson fick den otacksamma uppgiften att ta sjukförsäkringsdebatten och gjorde det med fokus på alla dem som förut inte fick stöd och hjälp att komma tillbaka till arbetslivet. Hon klarade det bra, betydligt bättre än andra regeringsföreträdare som försökt tidigare.

Rödgrön afghanistanpolitik: vi ska svara när FN kallar. Vi svarar goddag yxskaft!

Sahlin stod för kvällens absoluta bottennapp när hon i skoldebatten sänkte sig till skolgårdsnivå och kallade Björklund för ”stridstuppen”. Det finns allt lite Göran Person i Mona Sahlin ändå!

Vad saknades i debatten då? Ja jag saknade diskussionen om arbetsrätten. Jag saknade miljöpolitiken (man talade bara om energipolitiken) och jag saknade företagarfrågorna. Tre viktiga frågor som många vill ha svar på.
- - -
Media: DN, SvD, SvD, AB, AB, Sydsvenskan, HD, Expressen, Expressen, opinionsbloggen
Bloggar: Johan Westerholm, Dick Erixon, Jonsson, Högberg, Ingerö, Ola Johansson, HBT-sossen

- - -
Andra bloggar om , , , , ,

1 kommentar:

Johan Westerholm sa...

Per

Bra analys från ditt håll. Jag tycker som du, att Maud hanterade genusdebatten bra. Och det kan inte sägas om Fredrik Reinfeldts rätt invecklade resonemang som bara var marginellt bättre än Göran Petterssons (M) på sin blogg.

Läsvärt av dig helt enkelt.

mvh

Johan