2010-01-21

Så mycket kostar höghusförbudet i Stockholm

Två miljarder kronor. Så mycket kostar det om man vägrar bygga mer på höjden i Stockholms nya stadsdel Norra stationsområdet. Överdäckningar och infrastruktur kostar pengar. För mig är det viktigt att gräva ner eller däcka över motorvägar och skapa en stad för människor i gatuplanet. För att det ska gå ihop krävs hög exploateringsgrad, så enkelt är det.

Sedan råkar en hög exploateringsgrad, det vill säga en tät stadsbebyggelse, också vara energieffektiv och optimal när det gäller att utnyttja kollektivtrafiken till max.

Jämför nu debatten om Västra City, där bevarandeivrarna vill förhindra en tät bebyggelse till varje pris. Just det, till varje pris. För det finns ett pris. I fallet med Norra station är priset för skattebetalarna två miljarder - trots Tors torn. Självklart är det bara att anpassa exploateringen och höja husen. Vi ska kunna bygga en miljövänlig och trivsam stad utan att använda för mycket skattemedel.
- - -
Centerpartiets artiklar om skyskrapor och grön stadsbyggnad i SvD Här och här.
- - -
Andra intressanta bloggar om , , , , , , , , , , ,

8 kommentarer:

Patric Nilsson sa...

http://www.chictribute.com/patric/NS09b/heightsnt09.jpg

Norra Station som jag skulle vilja ha det.

Btw: Karolinerstan är mitt namnförslag på den nya stadsdelen.

perankersjo sa...

Spännande!

Snygg Chic-tributesida också!

Patric Nilsson sa...

:) tack för det..

-Keep up the good work dude!

Anonym sa...

Jo, men motorvägstunneln under Ekerö som Per Ankersjö är för kostar 28 miljarder skattekronor. Då kan man ju tycka att 2 miljarder är felräkningspengar.

Kanske kan man dock tänka sig att skrota förbifarten och att bygga högt? Då slår man två flugor i en smäll och får 30 miljarder över till lägre skatt på arbete, bättre sjukvård, intensivspråkutbildning för invandrare, pengar för att få bussarna i stan att komma i tid, och tunnelbanan att stå stilla mindre ofta.

Niklas sa...

Det vore jättebra om man kunde klämma in mer av allt vid Norra Station. Antalet bostäder kunde lägg fördubblas.

Om så blir fallet: Kan man hoppas på att t-banan dras dit?

perankersjo sa...

Till alla:

Jag kommer från och med nu att skärpa modereringen av kommentarerna. Kommentarer som enbart är otrevliga och syftar till att förolämpa mig och andra, utan att diskutera inläggen här på bloggen - kommer att raderas.

Jag har haft öppen och anonym kommentering på bloggen i fem år. Jag tänker fortsätta med det. Men det innebär inte att jag tillåter vad som helst.

perankersjo sa...

@Niklas - håller med dig om att T-banan borde gå dit. Den frågan är inte avgjord än som jag ser det...

Laban sa...

Om ni politiker hade visioner (det har i och för sig du Per )så skulle ni ha däckat över E4:an redan då den byggdes förbi Karolinska första gången,,,men nej då,,,som vanligt skulle det utredas i 15 - 20 år = ännu dyrare än att göra det direkt. Ni måste sluta tänka 1 mandatperiod åt gången och börja tänka längre. Faan,,,till och med det gamla Sovjetunionen hade ju mer visioner än några av dagens politiker. Kortsiktigt och populistiskt beteende för hela slanten.

Skärpning med visionerna Per !!!

Hälsa dina kollegor och konkurenter det :-)