2010-01-21

Bildt väcker liv i integritetsdebatten - och Piratpartiet?

Flera bloggare har ställt sig frågande till Carl Bildts plötsliga inhopp i en för tillfället avsomnad integritetsdebatt. Eller om det nu var integritet han verkligen ville diskutera... det verkar mer handla om säkerhetspolitik när man läser hela artikeln.

Min gissning är att Bildt gör detta utspel därför att han är engagerad i den större aspekten av frågan. Det kanske också är nyttigt att integritetsfrågan diskuteras i andra termer än möjligheten att ladda hem film och musik och svenskars integritet mot svenska myndigheter. Dessa frågor är viktiga, men faktiskt måste man ju tillstå att frågan om frihet på nätet i Teheran och Beijing är än mer angelägen.

Den taktiska aspekten av debattartikeln är oklar. Om jag var piratpartist skulle jag jubla - regeringen gav dem just en målpassning. Det kan ju också vara ett intressant försök av moderaterna att sent omsider koppla grepp om integritetsfrågorna. Samtidigt tror jag som sagt inte att Bildt har tänkt på annat sätt än att han faktiskt tycker att frågan är viktig ur ett säkerhets- och utrikespolitiskt perspektiv. Och det har han ju rätt i.
- - -
Bloggar: Kent Persson, tianmi (eller vad han heter numera), Johan Westerholm, Svensson, Opassande
- - -
Andra intressanta bloggares åsikter om , , , , ,

5 kommentarer:

ConnyT sa...

Lite kul är det att han framhåller Google som ett positivt exempel. Samma Google som deklarerat att man aldrig kommer placera några servrar i Sverige så länge FRA-lagen finns.

Johan Westerholm sa...

Per

Bra inlägg. Balanserat och jag ställer mig samma fråga....

mvh

Johan

OlofB sa...

Visst är frågan mera angelägen i Iran eller Kina - men samtidigt har vi en icke oansenlig del politiska flyktingar här i Sverige som övervakas av FRA när de kommunicerar med sina hemländer. Denna information kan utan insyn eller regelverk användas som internationell bytesvara med t.ex. NSA eller varför inte turkisk underrättelsetjänst.

Så visst är det en högst angelägen fråga även här i Sverige!

perankersjo sa...

@OlofB - Absolut!

Markus "LAKE" Berglund sa...

Bra skrivet Per. En manuell trackback om det jag skrev:

Öppet mål - dags att vara offensiva Pirater - skriv!

Lev väl!