2009-11-01

Att köpa sig vänner

En intressant iakttagelse från veckans s-kongress är att socialdemokraterna verkar ha stort behov av bekräftelse och "flow" att de gärna betalar människor för att komma till kongressen och säga snälla saker om partiet. Flera kändisar har passerat revy under veckan; sångare, skådisar och komiker. Hur mycket fick Schyffert? Och (lite elakare) hur mycket fick Persson?

Undantaget är möjligen V och MP som också besökte kongressen. I MP:s fall har de fått bra betalt i annan valuta, väljare.
- - -
Andra intressanta bloggar om , , , , , ,

10 kommentarer:

Niklas sa...

Alltid lika lustigt när borgare beklagar sig över att det faktiskt finns en massa kulturpersonligheter som är mer eller mindre vänster och därmed kan medverka på partiarrangemang, första maj-firande och annat.

Men häng inte läpp! Det finns säkert någon lantbrukare som är fritidsmusiker som kan underhålla på Centerpartiets kongress! Han tar säkert inte ens betalt!

Asok sa...

Niklas! Borgarna har visst kulturpersonligheter! Bert Karlsson är en, Wille Craaford en annan. Det kanske i och för sig var de som finns...

kulturbloggen sa...

Oj oj, tror ni vi behöver betala folk för att komma?

Niklas sa...

Asok:
Sant! Jag jämkar mig :)

kulturbloggen:
Jag tror faktiskt inte att Schyffert tog betalt, men om han gjorde det så tycker jag inte det är så himla konstigt det heller. Det är faktiskt ganska vanligt att komiker, föredragshållare, musiker och andra tar betalt även om de uppträder för organisationer som de sympatiserar med.

Däremot tror jag inte att dessa Schyffert och andra skulle ställa upp och ge stöd till Centerpartiet oavsett hur mycket de fick betalt.

Tony Kollberg sa...

Skulle Schyffert ta hand om det där partiet skulle det nog bli lite mer fart på dem. Han kan ju tala ur skägget iallafall :)

Hemlige sa...

Per döm inte andra efter dig själv. Bara för att du betalade de andra barnen för att de skulle leka med dig i sandlådan, så betyder det inte att alla gjorde samma sak.

perankersjo sa...

@Hemlige - ja nu är jag så avslöjad.

Men är det inte märkligt att så fort Socialdemokraterna och Mona Sahlin ska visa sig så behöver man smycka ut med ett gäng kändisar?

Eller vänta... det kanske inte är så märkligt när man tänker efter.

Niklas sa...

Per:

Vad menar du? Jag brukar se Mona Sahlin i tv ofta utan kändisar, men du kanske inte kollar på nyheter och så?

Att kända socialdemokrater kommer på partikongressen är väl inte så konstigt?

Att kända sympatisörer uppträder på en kongress tycker jag heller inte är så konstigt - återigen ett tips som skulle kunna liva upp centerpartiets kongresser tror jag! Solveig Ternström kanske kan läsa någon monolog?

Tony Kollberg sa...

Jag bloggade exakt om detta fenomen om Mona år 2007!

Mona Sahlin en såpapolitiker
http://tonykollberg.blogg.se/

Hon skulle nog satsa på att sköta allt själv än låna in massa folk för att få uppmärksamhet.

Thomas Drost sa...

Jag är inte heller så förtjust i kändisar i politiken, men att påstå att det endast skulle gälla för sossarna eller att "så fort Socialdemokraterna och Mona Sahlin ska visa sig så behöver man smycka ut med ett gäng kändisar" blir ju bara löjligt.

Dessutom tycker jag det är ganska nedsättande mot Henrik Schyffert, tycker man ska respektera andra personers politiska ställningstaganden. Vad är det som säger att han måste vara köpt?