2009-03-28

Vi borde tända ett ljus för svensk klimatteknik istället för Earth Hour

Debatten om Earth Hour kulminerar idag, samma dag då många kommer att släcka ljus mellan 20.30 och 21.30. Själv var jag med i Nyhetsmorgon igår och debatterade med WWF:s generalsekreterare. Kan avnjutas här.

Min kritik är att Earth Hour är greenwash. Flera av de som är med har en hel del på sitt klimatsamvete, till exempel staden Las Vegas. Någon som inte tror att de använder deltagandet i sin marknadsföring? Alla som är med kan använda loggan och gör det också i många fall. Ett klart fall av greenwash. Ja, Earth Hour gör nog en del nytta, inte minst i skolor bland barn som kan tycka ett sådant här jippo är kul. Skolarbeten som knyter an till världshändelser är förstås tacksamma. Men. Det riskerar också att skada och stilla en del klimatsamveten som inte borde stillas.

Och - som jag sa i TV4 igår morse - vi har all anledning att tända ljus och påkalla världens uppmärksamhet på vårt klimatarbete i Sverige. Vi har numera världens mest radikala klimatpolitik, vi har städer som Stockholm där vi är enormt klimateffektiva. Vi har miljöteknikföretag som sitter på nyckeln till hur man klarar klimatproblemen i världen, bland annat kring förnyelsebar energi, energieffektivisering, sophantering, vattenhantering och mycket mer.

Jag noterar att min partikamrat och gode vän Gustav Andersson angriper min hållningBrännpunkt idag. Jag noterar också att han använder utrymmet för att berätta om bra saker han utför som miljölandstingsråd i Stockholms läns landsting. Gott så.
- - -
Andra intressanta bloggar om , , , , , ,

Inga kommentarer: