2008-04-09

Var inte första april förra veckan?

Vägverket dammar av ett gammalt förbudsförslag mot att prata i mobiltelefon när man kör bil - och lägger på förbud mot att använda GPS, radio och annan kommunikationsutrustning. Detta enligt SvD och DN på nätet idag.

Jag kan inte förstå hur de har tänkt sig att kontrollera att sådana regler ska efterföljas. Fler kameror längs vägarna som registrerar om du byter radiostation eller trycker på knappar på GPS:en? Ska Polisen köra upp jämsides och tjuvtitta?

Jag förstår problemet med att folk borde titta på vägen och inte på annat. Då kanske man ska förbjuda samtal med föraren i bilen, skrikiga barn i baksätet, näspetning och iögonfallande reklam också.

Eller så låter man bli och satsar på att informera folk och talar till deras eget omdöme istället.

7 kommentarer:

Johan sa...

Problemet med folks "vett" är att de inte lyssnar på råd, men de flesta blir mycket mer eftertänksamma när de faktist har ett förbud om att prata i mobil när man kör. Visst vore det bra att förbjuda samtal med andra i bilen också, då det är det som är problemet, inte hållandet av mobilen i sig. Men det skulle bara vara fånigt, men man behöver inte alltid prata i den infernaliska telefonen.

Anonym sa...

Det handlar om att ha bägge händerna på ratten och klara av manövreringen av bilen. Titta på dem som försöker växla samtidigt som dom håller en telefon. Om du i stan på 70-väg kommer ikapp en som kör i 50 så är det nästan alltid prat i telefon som skapar osäkerhet och låg fart. Detta orsakar allt för ofta incidenter då trafikrytmen blir fel.

Mattias sa...

Det handlar väl inte om att polisen måste kontrollera allt för att det ska få effekt. Ett föbud är ett budskap från staten att det inte är acceptabelt att prata med mobilen utan handsfree. De flesta följer detta och andra regler som samhället satt upp.

wilco sa...

Jag bor delvis i London, och jag kan intyga att det tydligen går alldeles utmärkt att kontrollera. Eftersom de har så många kameror (bus-lane cams, red-light cams, speed cams, forbidden turn cams, etc etc). Flera av mina kompisar fick det som ett lite 'extra' när de fick fortkörningsböterna hemskickade. Däremot är ju handsfree användandet nästan omöjligt att kontrollera.

Jag håller med dig att det är meningslöst att förbjuda saker som inte går att kontrollera (GPS användandet, radio etc)

Tydligen var det en dam som fick tre böter hemskickade, med samma kort som bevis: Hon hade tydligen kört 50 mph på en 30 mph bus-lane, medan hon höll i telefonen och sminkade sig...

perankersjo sa...

För att förbud ska fungera måste det kunna kontrolleras och beivras. Jämför gärna förbudet mot fildelning.

Det var intressant med London-perspektivet. I London har de en debatt om den ofantligt stora mängden bevakningskameror. Jag tillhör dem som anser att mängden kameror ska begränsas av integritetsskäl.

wilco sa...

Jag håller med om att det finns alldeles för många kameror i London. Först trodde jag att de aldrig skulle orka hålla koll på dem, och på så sätt slippa den 'ständiga övervakningen' där. Men det är tydligen lönsamt, eftersom lagen är mycket stark när det gäller böter. De har dessutom ett system där man får 50% rabatt när man betalar inom 14 dagar, och den rabatten tappar man när man överklagar. Så om man inte är tvärsäker man kommer att vinna, kommer ingen att överklaga.

Jag tror ändå inte att de kommer att ta bort kameror, men kanske det inte kommer så många fler...

Anonym sa...

Re: Anonym

Dessa har funnits längs på våra vägar. De kallas söndagsbilister och har orsakat detta problemet i decenier. Inte har de förbjudits bara för att de är osäkra bilförare.

Du kommer med ett argument som inte håller, beteendet du beskriver är fullt vanligt i trafiken, och alla andra kommer ju inte förbjudas, så varför ska ett beteende ibland vara olagligt och samma beteende ibland vara lagligt. Obefintlig rättssäkerhet säger jag bara.