2006-03-16

Hur är det med etiken på Westanders PR?

Torsdagen den 9 mars presenterades på DN Debatt ett ”borgerligt nätverk för trängselavgifter”. Jag blev ganska förvånad när jag såg artikeln eftersom vi i Centerpartiet inte blivit tillfrågade att vara med. Än mer förbluffad blev jag när jag i artikeln får läsa att ett annat, lokalt parti utmålas som det enda borgerliga parti som är för trängselavgifter. OK, det är sådant man får leva med när det gäller politiska konkurrenter. Men det slutar inte där eftersom hela upplägget var ett plagiat.

Det lokala partiet har anlitat PR-byrån Westander Publicitet och Påverkan. Alla vet ju att en artikel på DN Debatt är ett säkert tecken på en pågående PR-kampanj. Eftersom jag samma dag ringde upp Westanders medarbetare Mattias Goldmann som har kontraktet så vet jag att han ”var med och tog fram artikeln”. Artikeln som ljög.

Nu far jag med hårda anklagelser. Hur vet jag att Westander/Goldmann kände till att även vi är positiva till trängselavgifterna?

1. Vår ställning i frågan är oförändrad sedan mer än tio år. Vi har varit positiva till Stockholmsförsöket i ca två år. På stämman i oktober 2005 skrev vi i vårt kommunala handlingsprogram att vi rekommenderar stockholmarna att rösta JA i folkomröstningen. Media skrev om det. Jag hade en stor debattartikel i ämnet på City Debatt i slutet av december 2005. Westander har blivit utsedda till Sveriges bästa PR-byrå. De missar inte sådant.

2. Mattias Goldmann har genom sitt engagemang i organisationen Gröna Bilister regelbunden och förtrolig kontakt med Centerpartiet. Han ser tydligen inga problem i att sitta på dessa två stolar samtidigt. Det gör jag.

3. Prova att googla på ”Borgerligt JA till miljöavgifter”. Det första resultatet som kommer upp är vår webbplats för borgerliga som säger ja till trängselavgifter. Den startade sommaren 2004 efter det att jag och Gustav Andersson skrev en artikel om det i City. Faktum är att en representant för Centerpartiet i Stockholm i den vevan tog kontakt med Goldmann i syfte att samla borgerliga sympatisörer till nätverket. Goldmann hörde aldrig av sig, men med facit i hand kan man nog dra slutsatsen att han tände på idén…

Westanders har en hög svansföring i etikfrågor. På deras webbplats kan man bland annat läsa:

”vi respekterar och värnar om den öppna demokratiska processen”

”Traditionella pr-byråer som bygger sin affärsidé på legoknekteri och hemlighetsmakeri missar en jättemarknad. Nytänkande pr-byråer bidrar till marknadstillväxt genom eget engagemang och spel med öppna kort.”

”Westander ställer alltså inte egna öppenhetskrav på politiker, allianspartners och journalister. Likväl uppmuntrar vi också dessa grupper till öppenhet om var de hämtar sin information och inspiration.”

Westander och det lokala partiet har medvetet utelämnat Centerpartiet som ju är det lokala partiets starke konkurrent om borgerliga miljöväljare i Stockholm. De har också stulit idén med ett borgerligt nätverk. Missförstå mig inte. Det är som sagt sådant man får leva med i politiken. Men en PR-byrå som profilerar sig hårt i etiska frågor bör däremot tänka lite extra på hur de beter sig.

Speciellt med tanke på att man är noga med att skriva följande om uppdraget från det lokala partiet:

”Samarbetet omfattar publicitet och påverkan kring värdet av fortsatta trängselavgifter, med inriktning på folkomröstningen den 17 september, och alltså inte valet till kommun och landsting.”

Tillåt mig tvivla. Westanders etiska regler är fina och bra. Synd att de själva inte följer dem.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Eller oxå beror det på att centern i stockholm har så få väljar att folk faktiskt glömmer bort att ni finns ;-)

perankersjo sa...

Jag tror snarare att man är rädd för vårt genomslag. Vårt varumärke finns med i medierna varje dag. Jag tror att det är just detta som ligger bakom agerandet jag beskriver.

Mattias Goldmann sa...

Per Ankersjös påståenden är bemötta i Resumé och finns på http://www.westander.se/pressrum/debatt060330.htm.

Men i den viktigaste sakfrågan är vi överens: Trängselavgifter är positiva, ett borgerligt ja är viktigt och det är glädjande att också Centerpartiet Stockholm engagerar sig på ja-sidan.

Mattias Goldmann
Westander Publicitet & Påverkan